week 1 : Brazilië (Rio en Ilha Bela) - Reisverslag uit Ilhabela, Brazilië van Lien Matthias - WaarBenJij.nu week 1 : Brazilië (Rio en Ilha Bela) - Reisverslag uit Ilhabela, Brazilië van Lien Matthias - WaarBenJij.nu

week 1 : Brazilië (Rio en Ilha Bela)

Blijf op de hoogte en volg Lien

23 Januari 2017 | Brazilië, Ilhabela

Omdat we maandag 17 januari al om 9h45 onze vlucht hadden, verkozen we om zondagavond reeds in Brussel te slapen. Een hotel met een gratis shuttle naar de luchthaven zorgde dat de grootste stress al wat minder was.
Na een vlotte vlucht, met overstap in London Heathrow, landen we in Rio de Janeiro. Van -2°C naar + 26°C ('s avonds), we kunnen garanderen dat ons lichaam toch even moest wennen aan het temperatuurverschil.
Via Kamila kregen we een app door, die ervoor zorgde dat we -wanneer er WIFI is- goedkoper op onze bestemming geraken. Iets zoals 'Uber'.

Omdat we graag een meerdaagse trektocht willen doen in Patagonië, kiezen we er bewust voor om nu enkele kortere wandelingen te doen zodat we wat getraind geraken.

We gingen naar de pedra do telegrafo, een wandeling van 1h (voor de eerder getrainde stappers). Wij deden er 1,5h over om de top te bereiken. Om geen al te slechte indruk te maken, deze wandeling hebben we gedaan bij 36°C.
De andere dagen in Rio hebben we wat rondgelopen in de straatjes en op die manier kwamen we ook wel aan een aantal kilometers en verschillende liters zweet.... Wat me meteen opviel was dat er veel meer mensen op straat leefden dan de vorige keren dat we in Rio waren. Uit alle hoeken hoorden we dan ook dat het niet goed gaat in Brazilië.

Blijkbaar hebben de weergoden ons horen klagen en puffen en brachten ons sinds vorig weekend bakken regen als geschenk.
We vertrokken uit Rio de Janeiro met de bus richting São José dos Campos waar Tim en Thaiane ons de zaterdagochtend kwamen ophalen om samen met vrienden van hen naar een eiland te gaan (Ilha Bela). De busrit duurde 2h langer dan normaal, daar er een discussie ontstond met 5 inzittenden. Ze vonden namelijk dat de airco niet goed genoeg werkte (op dat moment hadden ze het reeds 3h volgehouden met nog 2h voor de boeg). Uiteindelijk werd er 2 uur gediscussieerd om te vertrekken in dezelfde bus :)
Maar geen probleem, wij hebben tijd en genieten van het toneelstuk :)

Wat normaal een zeer druk bezocht eiland was, was wegens de regen een vlot te bereiken plek. Dit tot ons groot plezier.
vol goede moed begonnen we, reeds in de regen, onze wandeling van een flinke 13km. Door het slijk en de glibberige stenen, was het afdalen niet zo simpel. De wandeling 'trilha do bonete' staat bekend om zijn mooie uitzichten, helaas konden wij hier zelden van genieten door de weersomstandigheden.Met de 'borrachudo' hebben we dan weer wel (op zeer regelmatige basis) kennis kunnen maken. Een soort steekvliegen hebben ons zodanig geprikt, dat we toch nog enkele weken kunnen 'nagenieten'. Maar we hebben toch goed gelachen en ons geamuseerd gedurende deze trip.
Na 5h kwamen we aan op onze bestemming, doorweekt ... maar gelukkig had leider Tim onze tent in zijn rugzak gestoken en was die nog droog :p Van de dame op de camping kregen we nog een warm dekentje zodat we toch droog konden slapen. HOERA!

De komende dagen lijkt het hier nog niet op te klaren, maar slapen we niet in een tent... een meevaller!

• 23 Januari 2017 - 22:24

Hilde Tanghe:

geniet ervan! liever regen in de warmte dan regen in de vrieskou!!

• 23 Januari 2017 - 22:36

Kristien:

Zo te zien...laten de weergoden zich niet altijd van hun schoonste kant zien.Maar in elk geval kan er goed getraind worden..klimmen in de hitte en afdalen in de modder...geniet ervan..en ik geniet mee..maar dan vanachter de pc...hou ons op de hoogte van jullie avontuur...met plezier volg ik het...

• 30 Januari 2017 - 12:40

Annabel Lerooy:

Regen of niet. Het is zoiezo genieten he! Al direct enkele leuke activiteiten zeg! Ik volg het op de voet. Veel plezier nog! En een knappe Braziliaan mag altijd richting Belgie sturen ;)